Årets utstilling nærmer seg med stormskritt! I år er det våre ”sydlandske” alpakkamedlemmer som arrangerer utstillingen. Den finner sted i Lyngdal den 26. april i ridehallen til KVS-Lyngdal Alpakkautstilling 2014. Bedømmingen starter kl 10.

Dommer i år er Jude Anderson (avbildet til høyre). Hun har, sammen med sin mann Alan Cousill, avlet alpakkaer siden 1991. De har en flokk på omtrent 75 suri-alpakkaer og 70 huacaya-alpakkaer på Pucara Alpaca Stud i Victoria, Autralia. De er også medeiere i Purrumbete Alpaca Stud, en egen flokk bestående av 50 suri-alpakkaer. I USA opparbeider de en flokk av suri- og huacaya-alpakkaer, omtrent 320 dyr, på den 105-mål vakre farmen McMinnville i Oregon.

I 1994 sluttet Jude i sitt arbeid som lærer for helt å konsentrere seg om å avle alpakkaer på Pucara Alpaca Stud og i dag genererer alpakkaavl all inntekten til Jude og Alan. Hun kvalifiserte seg som alpakkadommer i Australia i 1998, og er i dag en dommer på nivå 1. I 2002 oppnådde hun sertifisering i USA, og i 2005 AOA Senior Judge (seniordommer) og Judge Instructor (dommerinstruktør). Hun er også sertifisert ved IAJS i Peru i 2000.

Jude er i dag også “Chair of the AOA Judges’ Advisory Committee” (leder av dommernes rådgiverkomité) og dommernes kontaktperson for “AOA Show Rules Committee” (komité for regler vedrørende utstillinger).

Siden 1998 har Jude vurdert alpakkaer og alpakkafibere i Australia, USA, Canada, New Zealand og Storbrittania. Hun har også holdt foredrag ved konferanser rundt i verdenen.

Her følger litt øvrig informasjon om ”vårens vakreste eventyr”:

• Parkering er rett ved hallen.
  • Hunder kan gjerne bli med, men ikke inn i hallen. Selv om dine alpakkaer er vant til hunder er det er mange alpakkaer som er redd dem – derfor fint om hunden blir liggende i bilen!
  • Foreningen har reservert en del rom på Rossfjord hotell - dette er like ved utstillingen.
  • Mat og drikke fås kjøpt i nærheten disse dagene, det er også mulig det blir salg i selve hallen.
  • Som i fjor er vi i en ridehall og det kan være litt kaldt og rått – husk derfor å ta med nok deilige alpakkaplagg å holde varmen i!
  • En utstilling krever en del jobb og vi forventer at alle utstillere er med og tar i et tak. Det betyr at du er med på å rigge til utstilling eller å rigge ned - vi kommer til å spørre hvor du foretrekker å bidra. De fleste har lang vei hjem, og det går mye fortere om alle hjelper til!
  • Dette bør du ellers også ta med: møkkagreip, søppelsekk, vannbøtte, høynett, høy, forbøtte, stol, grimer, frakker (hvite), kanskje en stol å hvile seg på underveis
  • Det blir selvsagt også sosialt samvær lørdag kveld! Vi skal ha utstillingsmiddag, og informasjon om påmelding kommer senere.
  • Også i år blir det auksjon av hingstesprang, og mange hingster bidrar. I år blir det ”åpen” auksjon med auksjonarius! Tidspunkt for dette er lørdag etter utstillingen.

Ellers ønsker vi dere alle fine vårdager og mange hyggelige grimetreningsstunder til vi sees i april!