Norsk Alpakkaregister (NAR)

Endelig har vi et register klart for alpakkaer i Norge. Vi begynte registrering av alpakkaer høsten 2016 og jobber kontinuerlig med funksjonalitet og forbedringer.

I første omgang skal vi registrere alpakkaene til våre medlemmer, før vi åpner for registrering av ikke-medlemmer. Mattilsynet er meget positive til at vi får til dette og etableringen av et register får flere positive ringvirkninger, som f.eks. at det kan bli aktuelt med microchip som alternativ, godkjent identifikasjon av alpakkaer - noe foreningen har jobbet med lenge, men manglet registeret som kobler dyr og microchip.

Å legge inn alpakkaene i registeret er en omfattende oppgave som foreningen tar veldig seriøst. Vi kommer til å kvalitetssikre alle data som sendes inn av eiere/oppdrettere. Det betyr at alle data som skal legges inn i NAR blir manuelt kvalitetskontrollert. Dette for å unngå feil i registeret, eksempelvis skrivefeil som kan sørge for feil koblinger mellom registrerte dyr.

Priser

Alpakkaforeningen har kostnader knyttet til opprettelsen og driften av alpakkaregisteret. Styret har vedtatt følgende prismodell, som skal revideres på årsmøtet i 2018.

• Registrering av dyr koster kr 150 (medl)/300 (ikke medl). Prisene er pr. dyr
  • Registrering av eierskifte koster kr 200,- pr. dyr. Det er opp til selger om dette betales av selger eller kjøper
  • Dersom en hingst kastreres, får man en registrering til gode for hvert dyr som kastreres. Denne er gyldig ut neste kalenderår og tilfaller foreningen dersom den ikke brukes innen dette tidsrommet
  • Når et registrert dyr dør, får man en registrering til gode for hvert dyr som dør. Denne er gyldig ut neste kalenderår og tilfaller foreningen dersom den ikke brukes innen dette tidsrommet

Hvilke data skal inn i NAR?

Registeret skal ideelt sett inneholde informasjon om alle alpakkaene i Norge og alle dyrene i deres stamtavler. Vi trenger altså data om hvert dyr du eier og for alle dyra i dine dyrs stamtavle.

Det betyr at vi ikke bare trenger informasjon om dyra du har, men også så grundig informasjon som mulig om alle dyra bakover i stamtavlene. Heldigvis er det mye likhet og gjengangere i stamtavlene og vi trenger kun informasjon om ett dyr én gang (dersom Inca Flagship går igjen i flere av dine stamtavler, trenger vi informasjon om Inca Flagship bare én gang).

Vi trenger basisinformasjon om hvert dyr, både de som finnes i Norge og de som finnes i stamtavlene (som ikke nødvendigvis er i Norge).

Det er avgjørende at alle alpakkanavn skrives fullstendig og uten skrivefeil. Et alpakkaregister vil miste sin verdi om det finnes skrivefeil. Eksempel: "Jolimont Warrior" og "Jolimont Worrior" vil kunne bli registrert som to forskjellige alpakkaer hvis skrivefeilen ikke lukes ut.

Gjør ditt beste for å kvalitetssikre dataene før du sender de inn, så blir det mindre arbeid i etterkant!

Husk å sende oss informasjon om oppstaller/vert, hvor dyra står. Vi trenger kontaktinformasjon, foretaksnummer (Org.nr.) og produksjonsnummer.

Hvordan sende inn dataene

Send data til .

Du kan sende inn data i det formatet du selv ønsker, så lenge det er åpent for normale programmer å lese (Excel, Word eller lignende). Foreningen har laget Excel-maler som kan benyttes:

Last ned skjema for innsending av data (enkeltvis)

Last ned skjema for innsending av data (flere dyr pr skjema)

Hvis dyret er registrert i IAR eller et annet åpent (gratis å søke) register, holder det med en lenke/ID, så kan vi slå opp disse dataene selv. Dersom dyret er registrert i et lukket register, kan du ta utskrift derfra (hvis mulig) og sende til oss.

For de av dere som bruker AlpacaEASE, er det mulig å eksportere informasjon om alle dyr, med all data under "Reports->Export Files". Under "Select Format" velger du CSV. Filen som blir generert heter "AE_Export_Import.zip" - Denne kan du sende foreningen. For support om AlpacaEASE, henviser vi til selger/produsent evt. foreningens forum på Facebook.

Husk å kontrollere at alle data til alle datafelter som skal inn i det norske alpakkaregisteret følger med. Se liste under for hvilke data vi trenger til det norske registeret.

Farger

Registeret har følgende farger til dyra:

• Hvit
  • Beige
  • Lys fawn
  • Medium fawn
  • Mørk fawn
  • Lys brun
  • Medium brun
  • Mørk brun
  • Brunsvart (bay black)
  • Ensfarget svart (true black)
  • Lys sølvgrå
  • Medium sølvgrå
  • Mørk sølvgrå
  • Lys rosegrå
  • Medium rosegrå
  • Mørk rosegrå
  • Flerfarget

Hvis du er usikker på fargen - bruk et fargekart! Hvis du fremdeles er usikker på fargen - velg den mørkeste fargen blant alternativene.

Du må også notere om dyret er ensfarget. Dyret er KUN ensfarget hvis HELE dyret har én farge. Enhver flekk tilsvarer at du må sende inn farge nummer 2 (og evt 3).

Alpakka fargekart

Datafelt

For hver alpakka du eier og for hvert dyr i dine dyrs stamtavle, må vi få tilsendt følgende data. Alle felt merket med stjerne (*) er påkrevd og kan ikke stå tom:

1. Er dyret i Norge? * (For å skille mellom norske dyr og utenlandske dyr som dukker opp i stamtavler)
  2. Fullt navn med evt. oppdretter prefix *
  3. Kort navn
  4. Rase *
  5. Kjønn *
  6. Fødselsdato *
  7. Dødsdato
  8. Farge *
  9. Ensfarget *
  10. Farge 2 (flerfarget)
  11. Farge 3 (flerfarget)
  12. Øremerke (opprinnelsesmerket, rosa/gult/annet (ikke hvitt)) *
  13. Mikrochip
  14. ID-numre (f.eks. IAR eller andre registre)
  15. Mor (fullt navn og ID) *
  16. Far (fullt navn og ID) *
  17. Oppdretternavn med kontaktinformasjon (navn, adresse, telefon, nettside, epost osv.) *
  18. Eiernavn med kontaktinformasjon (navn, adresse, telefon, nettside, epost. osv.) *
  19. Vertsnavn med kontaktinformasjon og foretaksinformasjon (navn, adresse, telefon, nettside, epost, organisasjonsnummer, produksjonsnummer) (kun fyll ut hvis annet enn 18.)

Eksempel

Informasjon om et dyr som står i Norge:

Ettersom mor og far finnes i IAR (åpent register) behøver innsender ikke kopiere data derfra, for det kan foreningen slå opp selv i IAR.

Dersom slik informasjon ikke kan hentes ut fra et åpent register, må et alle data om dyrene i stamtavla sendes inn.

1. Ja
  2. Cambridge Blockbuster
  3. Blockbuster
  4. Huacaya
  5. M
  6. 23.10.2006
  7. -
  8. Heldekkende Hvit
  9. Ja
  10. -
  11. -
  12. 0077 Lakserød
  13. -
  14. IAR 111738
  15. Cambridge Cha Cha, IAR 78739
  16. EP Cambridge Peruvian Spartacus, IAR 63163
  17. EP Cambridge Alpaca Stud, Martins Road, OAKBANK SA 5243, Australia. .
  18. Skogen alpakka, Bergerveien 13, 2000 Lillestrøm, , www.skogenalpakka.no, 991329722MVA, 0227-0147-27
  19. -

Alle spørsmål rettes til foreningen:

Skjermdump fra registeret

NAR screen