Alpakka

Alpakkaen tilhører den Sør-Amerikanske kamelidfamilien *), og er temmet og holdes som husdyr på samme måte som lama. Det finnes to forskjellige typer alpakka: huacaya, som produserer en tett, myk, kruset fiber, og Suri, men silkeaktige lokker a la ”dreadlocks” (men uten sammenfiltrede fibre).

Alpakkaen er mye mindre enn en lama, og i motsetning til lamaen, som også benyttes som pakkdyr, avles alpakkaer for fiberens skyld. Som øvrige kamelider spytter også alpakker, men dette skjer når de for eksempel krangler om mat eller føler seg truet.
Alpakka blir holdt i besetninger i det sørlige Peru, nordlige Bolivia, Ecuador og nordlige Chile – her beiter de i høyder mellom 3500 til 5000 m over havet med store variasjoner i døgntemperaturen!

Alpakkaen trives best i flokk, jo flere, jo bedre! Den kan gå ute hele året, men må ha tilgang til en tørr plass for å søke ly for været og ved fødsel. De må også beskyttes mot rovdyr og løshunder.
Alpakkaer etablerer toaletter, noe som forenkler renhold av beiter og plasser. Den er drøvtygger, med 3 mager, lever hovedsakelig på høy og gress.

En voksen alpakka har mankehøyde på mellom 81-100 cm, veier mellom 45-70 kg og kan bli 20- 25 år gammel.Alpakkahoppen er kjønnsmoden ved 14–18 måneders alder, mens alpakkahingsten er kjønnsmoden i 2–3 årsalderen.
Alpakkaen går drektig i ca 11,5 måneder, og kan få 10-15 avkom i løpet av livet. Tvillingfødsler er svært sjeldne. Ved fødselen veier criaen (spansk for dyreavkom) ca. 5-10 kg. De er vanligvis oppe på etter få minutter og dier moren veldig raskt. De dier i ca 6-9 måneder.

View the embedded image gallery online at:

Alpakkafiber

Alpakkaer produserer en av verdens fineste og mest luksuriøse fiber. Alpakkaen klippes en gang i året, og gir da mellom 3-5 kg fiber, hvorav 1-2 kg er fin salfiber. Kvaliteten måles i mikron (mikrometer), som angir fiberens diameter, og også glans, krimp (fleksibilitet), mengde, slitestyrke, tetthet og fiberlengde.

Alpakkaene har ca 22 forskjellige basisfarger, av disse igjen er det mengder av variasjoner. Alpakkafiberen produseres i hovedsak i Peru av mer enn 2 millioner alpakkaer.

• Like fin fiber som kasjmirull (produktene lages av fibre på 15-25 μ)
  • Glatt som silke
  • Er naturlig hypoallergenisk (allergivennlig og klør ikke)
  • Sterkere fiber enn mohair og saueull
  • Mykere enn bomull
  • Varmere enn saueull og gåsedun
  • Varmer i kulde og virker svalende i varmen (egenskap som silke)
  • Lav vekt på grunn av fibrenes isoleringsevne (behov for mindre fiber)
  • Naturlige fibre motstår falming over tid
  • Fibrene er naturlig smuss- og støvavvisende
  • Plagg av alpakka endrer ikke fasong
  • Nupper lite
  • Puster svært godt slik at den holder huden tørr
  • Varmer selv når den er våt

Litt historie

Forskerne tror at alpakkaen er avlet frem fra vicuna, som den dag i dag er alpakkaens nærmeste slektning. Dette skjedde trolig for flere tusen år siden, og hensikten var å få tilgang til deilig varm fiber og kjøtt.  Arkeologer har funnet rester av tøy laget av alpakkafiber som er nærmere 2000 år gamle! Alpakkafiberen ble av inkaene omtalt som ”Gudenes fiber”, og ble forbeholdt de kongelige.

View the embedded image gallery online at:

Alpakkaen var svært viktig for å overleve i Andesfjellene da de holdt indianerne med kjøtt i tillegg til fiber. Da conquistadorene nådde ”landet over havet” ble de blendet av alt gullet og edelstenene, de hadde ingen forståelse for alpakkafiberens kvaliteter og begynte å utrydde alpakkaene. Erobrerne var sikre på at deres sauer ga mye finere ull. At de innfødte var så avhengige av alpakkaene at de neppe ville overleve hvis alpakkaen forsvant ble bare sett på som en bonus, og det lyktes nesten. I 1700 var det bare noen få alpakkaer igjen av de opprinnelige estimerte 40-50 millioner dyrene. De gjenlevende ble gjemt av de innfødte høyt oppe i fjellene, og det er etterkommerne av disse ekstremt hardføre eksemplarene som lever i dag.

Fra midten av 1980-tallet startet eksporten av alpakka til Australia, USA og senere Europa. Nyttårsaften 2004 kom de første alpakkaene til Norge fra Chile.

*) Camelider:  kamel, dromedar, lama, guanaco, vicuna og alpakka.