Nytt av året er fiberutstilling!

På fiberutstilling blir alpakkafiberen fra din alpakka vurdert/bedømt uten å ha med selve alpakkaen.

Dette er en fin mulighet til å få en vurdering av fiberen, særlig i år hvor vi dessverre ikke fikk avholdt ordinær utstilling.

Dommeren vurderer/bedømmer den innsendte fiberen noen dager før selve utstillingsdagen. På utstillingsdagen blir alle innsendte fibere utstilt med eventuell premiering og resultatskjema.

Sted: Asker (Bergvang)

Tid: 22. august

Program:

0900 - Dørene åpnes, fiberutstillingen kan beskues

1000 - Medlemsmøte (ca. 1-2 timer) med gjennomgang av resultatene, informasjon fra foreningen, diskusjon og spørsmål/svar om den siste tids hendelser og generelt

1300 - Kurs i fiberhåndtering (med tanke på utstilling) i regi av dommerne, Rob og Shirley Bettinson

1800 - Middag (tapas) for medlemmer

Om du skal delta på årets fiberutstilling er det viktig at du følger denne prosedyren ved innsending av fiber:

• Frist for påmelding (betaling): 8. august
  • Frist for innsending/levering av fiber: 17. august
  • Før innsending/levering, så legger du utover all fiber fra et dyr. Hvis du klarer å legge ut fiberen slik at det henger sammen og at du ser hva som er frem/bak og opp/ned, så har du et godt utgangspunkt.  (Det er ingen krise dersom du ikke får til det, send det inn uansett.  Dommeren er proff og vil kunne bedømme fiberen.)
  • Legg gjerne fiberen på et bord av netting slik at bøss og småbiter faller igjennom. Dersom du ikke har et nettingbord, så bruk et vanlig bord, eller dekk til på gulvet og legg fiberen der. Ta bort ”uønsket” fiber, for eksempel benhår og dekkhår, slik at du har igjen ”kroppen” på alpakkaen. Plukk bort så mye som mulig av bøss og møkk, men pass på at du ikke ”tar bort for mye fiber”, da dommeren også tar hensyn til vekten på innsendt fiber.
  • Dersom du er usikker på hva og hvordan dette gjøres, så kan du velge å sende inn hele fellen usortert.
  • Dommeren vil på søndag (dagen etter utstillingen) holde et kurs i sortering for medlemmene.
  • All fiber skal sendes i gjennomsiktige plastpose/sekk. Det er OK at fiberen ligger i en vedsekk, men da må vedsekken legges i en gjennomsiktig plastpose/sekk.
  • Hver pose skal merkes med eget skjema (som blir sendt alle medlemmer og lagt ut på foreningens hjemmeside)
  • Ikke nøl med å sende inn fiber!! Det er helt ufarlig og veldig lærerikt.
  • Ikke-medlemmer kan også delta, isåfall er påmeldingsavgift det doble enn for medlemmer.

Dette er Norges første fiberutstilling, så vi er alle nybegynnere!

For utfyllende informasjon og påmeldingsskjema, klikk her!