Foreningen har fått tillatelse til å publisere to artikler skrevet av den velkjente ulleksperten og -forskeren Cameron Holt.

Cameron har i en mannsalder vært involvert i ullindustrien i Australia og har laget mye av grunnlaget for systemene som finnes i dag, som omhandler klassifisering og testing av ull.

Blant annet ser vi dette på alpakka- og fiberutstillingen, hvor mye av regelverket er basert på Camerons metodikk.

Første artikkel tar for seg myter om alpakka og ble i 2016 publisert i en av de store alpakkamagasinene. Artikkelen tar for seg myter som man ofte støter på på internett, hvor noen er sanne og noen definitivt ikke. Viktig materiale for alle alpakkaeiere.

Andre artikkel omhandler en særdeles viktig oppdagelse som ble gjort i 2016 vedrørende testing av alpakkafiber på OFDA2000, maskinen de aller fleste benytter ved testing av alpakkafiber. Maskinene har en innstilling for korreksjon av grove fiber, kalt "Trim High". Denne innstillingen har i alle år vært ignorert bevisst eller ubevisst, men har stor betydning på resultatet av testingen av alpakkafiber. Fokuset Cameron m.fl. har satt på dette problemet har resultert i denne artikkelen og en endring i metodene de fleste laboratoriene benytter seg av (eksempelvis SGS, AAFT m.fl.). Alle som sender fiber til testing må lese denne artikkelen, da de fleste laboratorier vil komme til å kreve at man spesifiserer hvorvidt denne innstillingen skal være AV eller PÅ ved testing.

Artiklene er tilgjengelig fra menyen, Fakta->Informasjon og deretter Diverse->Artikler.