alpakkakonk 20160416 1227ab

Klart for alpakkautstilling

Den Norske Alpakkaforening er stolte av å presentere årets alpakkautstilling, som vil bli avholdt 22. april i Thonhallen (idrettshallen) i Flå, Buskerud.

Alpakkautstillingen er en årlig happening for alpakkanæringen hvor en internasjonal alpakkadommer kommer til Norge og vurderer dyra her. På utstillingen deltar mer enn 100 av norges flotteste alpakkaer, i alle farger og aldre. De norske alpakkaene holder svært høy kvalitet (sammenliget med Europa ellers) og årets dommer kommer fra England, som tradisjonelt sett har de beste dyra i Europa. Dommeren vurderer dyra som produksjonsdyr med fokus på avl (størrelse, proposjoner, hold) og fiberkvalitet (ulla). Underveis vil dommer snakke til publikum og utstillere for å forklare hva som skjer og hva hun vurderer. Det vil bli utdelt vinnere (championater) i de ulike klassene (kjønn, alder, farge) og til slutt en vinner av hele konkurransen.

Årets dommer heter Shirley Bettinson (UK) og har lang erfaring som alpakkadommer og oppdretter.

Det vil være muligheter for kjøp av alpakkaprodukter og å hilse på dyr og oppdrettere. For å ha kontroll på dyr og folk slipper vi publikum inn til dyra og oppdrettere til gitte tider.

Hvorfor ikke kombinere en tur i Bjørneparken med en tur innom alpakkautstillingen?

Program

Vi åpner dørene for publikum 09 og selve bedømmingen av dyr starter ca. 0930 og vil vare ut hele dagen (ca. 17).

Gratis adgang og parkering.

Sponsorer søkes

Alpakkanæringen får stadig større oppmerksomhet i Norge og er i ferd med å etablere seg som en bærekraftig landbruksnæring. Utstillinger er vårt vindu utad og vi får flere besøkende publikumere for hvert år som går.

Vi søker sponsorer til foreningens aktiviteter. Ta kontakt med oss for å diskutere muligheter.

Påmelding (for utstillere)

Påmeldingsfrist: 19. mars