Alpakkautstilling 2016 Introbilde

Årets alpakkautstilling ble arrangert i Oslo og det var tilsammen 123 alpakkaer som deltok. De første ankom ishockeyhallen fredag formiddag og innen midnatt var alle dyr installert i hallen og eiere på hotellet.

Lørdag morgen braket det løst klokken 09 med briefing for alle deltakere og introduksjon av dagens dommer, Wade Gease. Wade fortalte og informerte om hvordan han ønsket at utstillingen skulle foregå. Ca. 0930 var de første alpakkaene i ringen og showet var i gang. Publikum entret arenaen etterhvert og det var mange besøkende totalt sett. Både store og små så ut til å trives. I løpet av dagen var det mange flotte alpakkaer som fikk gode tilbakemeldinger fra dommeren og enkelte fikk i tillegg et championat. Uansett håper vi alle satte pris på Wade sin nøysomme gjennomgang og kommentering av hans funn for hvert enkelt dyr.

Det ble delt ut surpreme champion for både hingst og hoppe. Samme mulighet hadde dommeren for de andre championatene, samt reserve championatene, og han benyttet seg av muligheten i de fleste fargeklasser. Dommeren delte ut totalt 8 championat, 8 reserve championat og 2 surpreme championat.

Nytt av året var beste norskavlet dyr (mor og far født i Norge) samt beste avlshingst og -hoppe, hvorav hingsten måtte ha minst 3 avkom representert på utstillingen og hoppa 2. Det var totalt 11 hingster og 18 hopper som deltok i konkurransen.

Etter utstillingen var det tid for gallamiddag på hotellet hvor nær 50 deltakere bidro til kjempegod stemning og mange gode alpakkaprater. Vi gjennomførte også i år en hingstesprangauksjon som i år var krydret med alpakkakunst i tillegg.

Søndag var mange på plass for oppryddingen. Ca. klokken 13 feide vi siste halmstrå og låste døra bak oss, slitne etter en lang og deilig alpakkahelg!
Vi har fått mange gode tilbakemeldinger etter årets utstilling og vi tar gledlig i mot både ros, kritikk og forslag til hvordan ting kan bli enda bedre til neste år.

Alpakkaforeningen ønsker å takke for denne gang og vi gleder oss til neste gang!

Til orientering så planlegges en fiberutstilling også i år på sensommeren - husk å skirte og ta vare på fiberen du ønsker å stille ut! Mer informasjon om fiberutstillingen kommer ..

Last ned resultatene her.

Sissel Nystad var fotograf på årets utstilling. Se bildene fra utstillingen her (Facebook).

Bildene kan brukes under følgende forutsetninger:

• Vinnerbilder (oppstilte bilder med eiere + vinneralpakka) kan brukes fritt
  • Andre bilder kan brukes på Facebook dersom Sissel Nystad tagges og krediteres
  • Bilder som skal brukes i reklame o.l. koster kr. 250 pr. bilde
  • Andre bilder (som ikke er publisert) koster kr. 450 pr. bilde

Dette er svært reduserte priser. Ta kontakt med Sissel hvis du har spørsmål.

Alpakkautstilling 2016 Stemningsbilde